domingo, 22 de diciembre de 2013

Neutralitatea vs Beligerantzia

MADDALEN CARDENAS AÑORGA

Hezkuntza legediak mugak ezartzen ditu edukiez, gaiaez hitz egiterako orduan, izan ere, eduki hauen objektibotasunetik irten ez gero, zure ideologia, iritzia adieraztea epaitegietan amaitzeko adinakoa izan daiteke. Eta adierazpen askatasunak,beraz lekua duen ala ez eskolako geletan eztabaidagai izan daiteke... Honela, emen irakaslearen irakaskuntza bideratzeko hainbat pauta aipatzen dira: Baloreak, adibidez bakea denak ados daudena da, baina honen azpiegiturara bagoaz, herrialdeen arteko bakea eta abar denen adostasuna haustuko da.

NEUTRALITATEA ET BELIGERANTZIA

Neutralitatea, momentu jakin batean, objektu jakin bati buruz ari denean, denen gainetik bati ez apojatzea da. Beligerantzia, berriz, momentu batean objektu jakin bati buruz ari denean, hainbat objekturen artean bat besteen gainetik bati apojatzea da. Bi jarrera kontrajarri hauen artean zein autatu behar duen irakasleak esatea ez da lan erraza. Izan ere, irakasleak neutralki bere gaitegiko edukiak transmititzen baditu, hauek ez dira neutralak (norbaitek idatziak...), beraz iada ideologia jakin bat transmitituko du. Honela, erlijioa, politika eta abar neutralitatearen aldekoak dira.

Beraz, bi hauen arteko eztabaida amaitezina izango bazen ere, pauso nagusi batzuk aipatzen dira; oinarrizko printzipioenak:

1.Hauen autaketa balore motaren edo egoeraren araberakoa izan behar du.

2. Irakasleak ikasleen eztabaida aditzeko prest egon behar du, neutralitate zein beligerantzian.

3. 4.Neutralitatea zein beligerantzia hautatzen duenean, ikasleei abisua eman beharko die; limiteez edo edukien kutsuaz.

5. Etikoki zein pedagogikoki onargarri ez diren ideiak alde batera gelditzen dira.

6.Konsenso global bat egin beharko luke klasean.

Hau izan beharko zen irakasleak izan beharko lukeen jarrera, neutralitate zein beligerantzia hautatzerako orduan, bere jokatzeko modutzat.




 ESCUELA, PROFESORADO Y VALORES (GORKA CAMIO RODRIGUEZ)

Baloreak erakustea izan ohi da hezkuntzaren helburuetako bat. Baina, munduan ematen diren aldaketa politiko, sozial, kultural eta ekonomikoek hezkuntzaren printzipioak nahastu dituzte, irakasteko metodoak aldatuz. Baina, beste aldetik, eztabaida filosofikoek sortutako galdera eta hausnarketen bidez, eskola pertsona ororentzat berdintasuna bermatzen duen materiala bezala bilakatu nahi dute. Hau da, eskolak gizabanakoak dituen eskubideak eskatzea, zereginak barneratzea eta sozialki aktiboak izatea bermatu behar du. Hau lortzeko, ez dira galderei erantzun zuzena bilatzearekin konformatuko, baizik eta hauek dakartzaten eragin positibo eta negatiboetan zentratuko dira.

Hezkuntzan baloreak betidanik irakatsi dira. Baina balore hauek aldatuz joan dira gure egoera ekonomiko, teknologiko, soziala, kulturala eta politikoagatik. Pentsatzaile liberalak eta komunitarioen artean dagoen eztabaida eragina dauka gaur egungo eskolan. Lan hau zenbait galdera ditu gaur egungo eskolarekin erlazionatuak baina bere helburua ez da galdera hauei erantzun zehatzak ematea, baizik eta, galdera bakoitzak dituen erantzunen alde positiboak eta negatiboak analizatzea.

Eskolan, beti baloreak irakatsi dira. Gaur egun teknologiak aldatzen joan dira eta klasean irakasteko metodologiak ere teknologien aldi berean garatzen eta aldatzen joan dira. Arazo ekonomiko, sozial eta politikoen ondorioz, balore hauek poliki-poliki aldatzen joan dira eta gaur egungo eskoletan pentsaera liberalak eta komunitarioak dituen artean eztabaida sortu da. Lan honen helburua, ez da sortzen diren gaiei buruz erantzun zehatza eta espezifikoak ematea, baizik eta, bai alde positiboak eta bai alde negatiboak lantzea.

Hezkuntzak mundua bezala aldaketa ugari edukitzen ari da sozialki, ekonomikoki, politikoki, teknologikoki…Heziketari garrantzi handia ematen diogu eta azken aldian baloreak erakusteari ematen zaio lehentasuna, sozietatearen ustez eskolak erakutzi beharko lituzke pertsonen baloreak. Ikasleak lanerako preparatu behar dira baina baita ere bizitzarako, hau da, ezagutzak, habilidadeak,baloreak…

Irakasleak nola jokatu behar duen ikasleen aurrean informazioa ematerakoan ere gizarte honetan dagoen galderetako bat da. Irakasleak teknologia era  biltzen jakin behar du garai hauetan, aurrera pausu bat izan delako hezkuntzan teknologiaren sarrera eta irakaskuntzan laguntza handia delako. 


EL DIARIO  EN LA ESCUELA Y LA FORMACIÓN DE VALORES
(Ane de Miguel Rikondo)

Latinoamerikako leku askotan gertatzen den moduan, alfatetatzeko arazoak dauden aldetik, pobrezia dela eta askoren alfabetizatzeko madua egunkariaren bitartekoa da. Eskola denengana iritsi beharko lukeen instituzio izanda, "El diario de la escuela" izeneko programa baten bitartez informazioaren eskuragarritasuna eta egunerokotasuna bermatu eta errazten diete ikasle askori. Bertan, hezkuntza ez baita kalitatezkoa, bizitza sozialerako beharrezkoak diren ezagutzak transmititzen ez dituelako.

Programa honen helburu, irakurtzeaa bultzatzeaz gain, gatazkak elrazionatzea, irakirtzen dutenarekiko kritikotasuna izatea... dira, bizitzako dimentsio basikoak hasiera puntutzat hartu eta  sakonagoetara iristea bultzatuz. Honetarako, eskolako praktikak zabaltzea eta aldatzea beharrezkoa izango da eta aportazio berriak egitea.

Errealitatetik, konpromezu sozialerako bidea: Gizartearen bestelako hezkuntzaren inguruko eskakizun espezifikoak agertzen dira. Sistema kulturalak, hezkuntzari eskatzen dio, nazioa behar dela eta honek trasmititzen dituen balore nazionalak bultzatzea eskatzen da ere.
Aspektu hau da interesatzen zaiguna, dauden perspektibak gainditu eta egunkariaren ideia enpatizatzea. Eginiko inkesta baten arabera, irakasleen ehuneko oso gutxi batek onartu baizuten, egunkarien bitartez gizartea osatu eta iritzi kritikorako bidea lor daitekeela.

Egunkaria, neutralitatea eta beligerantziaren prozedimentu errekurtso gisara:  Irakasle askok zailtasunak ikusten dituzte egunkariarekin lan egiterako orduan agert daitezken araoen aurrean. Batetik ez baitakigu zer nolako informazio mota iritsiko den eta bestetik gai asko zailak izango diren aldetik, duda sor dezakete ea informazio iturri zehatza den eta ea nola egin gai horren irakaste-ikasle prozesua.
Eskolako testuek ez bezala beraz, egunkarietako testuek ematen duten informazioak berebiziko lotura du egunerokotasuneko gertakizunekin eta bertsio asko egoteak, interpretazioa propioak egitea ahalbidetzen du. Eskolako testuetan gatazka gabezia dagoen aldetik interpretazioak ikasten dira, bakoitzaren kritikotasuna eta interpretazioak alde batera geratzen direlarik.

Eta plan hau, bertan aspalditik bultzatzen ari da eta 400 baino jardunaldi egin ondoren, 1000 irakaslek baina gehiagok hartu dute parte. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario