Hezkuntza
legediak mugak ezartzen ditu edukiez, gaiaez hitz egiterako orduan,
izan ere, eduki hauen objektibotasunetik irten ez gero, zure
ideologia, iritzia adieraztea epaitegietan amaitzeko adinakoa izan
daiteke. Eta adierazpen askatasunak,beraz lekua duen ala ez eskolako
geletan eztabaidagai izan daiteke... Honela, emen irakaslearen
irakaskuntza bideratzeko hainbat pauta aipatzen dira: Baloreak,
adibidez bakea denak ados daudena da, baina honen azpiegiturara
bagoaz, herrialdeen arteko bakea eta abar denen adostasuna haustuko
da.
NEUTRALITATEA
ET BELIGERANTZIA
Neutralitatea,
momentu jakin batean, objektu jakin bati buruz ari denean, denen
gainetik bati ez apojatzea da. Beligerantzia, berriz, momentu batean
objektu jakin bati buruz ari denean, hainbat objekturen artean bat
besteen gainetik bati apojatzea da. Bi jarrera kontrajarri hauen
artean zein autatu behar duen irakasleak esatea ez da lan erraza.
Izan ere, irakasleak neutralki bere gaitegiko edukiak transmititzen
baditu, hauek ez dira neutralak (norbaitek idatziak...), beraz iada
ideologia jakin bat transmitituko du. Honela, erlijioa, politika eta
abar neutralitatearen aldekoak dira.
Beraz,
bi hauen arteko eztabaida amaitezina izango bazen ere, pauso nagusi
batzuk aipatzen dira; oinarrizko printzipioenak:
1.Hauen
autaketa balore motaren edo egoeraren araberakoa izan behar du.
2.
Irakasleak ikasleen eztabaida aditzeko prest egon behar du,
neutralitate zein beligerantzian.
3.
4.Neutralitatea zein beligerantzia hautatzen duenean, ikasleei abisua
eman beharko die; limiteez edo edukien kutsuaz.
5.
Etikoki zein pedagogikoki onargarri ez diren ideiak alde batera
gelditzen dira.
6.Konsenso
global bat egin beharko luke klasean.
Hau
izan beharko zen irakasleak izan beharko lukeen jarrera, neutralitate
zein beligerantzia hautatzerako orduan, bere jokatzeko modutzat.
ESCUELA, PROFESORADO Y VALORES (GORKA CAMIO RODRIGUEZ)
Baloreak
erakustea izan ohi da hezkuntzaren helburuetako bat. Baina, munduan
ematen diren aldaketa politiko, sozial, kultural eta ekonomikoek
hezkuntzaren printzipioak nahastu dituzte, irakasteko metodoak
aldatuz. Baina, beste aldetik, eztabaida filosofikoek sortutako
galdera eta hausnarketen bidez, eskola pertsona ororentzat
berdintasuna bermatzen duen materiala bezala bilakatu nahi dute. Hau
da, eskolak gizabanakoak dituen eskubideak eskatzea, zereginak
barneratzea eta sozialki aktiboak izatea bermatu behar du. Hau
lortzeko, ez dira galderei erantzun zuzena bilatzearekin
konformatuko, baizik eta hauek dakartzaten eragin positibo eta
negatiboetan zentratuko dira.
Hezkuntzan
baloreak betidanik irakatsi dira. Baina balore hauek aldatuz joan
dira gure egoera ekonomiko, teknologiko, soziala, kulturala eta
politikoagatik. Pentsatzaile liberalak eta komunitarioen artean
dagoen eztabaida eragina dauka gaur egungo eskolan. Lan hau zenbait
galdera ditu gaur egungo eskolarekin erlazionatuak baina bere
helburua ez da galdera hauei erantzun zehatzak ematea, baizik eta,
galdera bakoitzak dituen erantzunen alde positiboak eta negatiboak
analizatzea.
Eskolan,
beti baloreak irakatsi dira. Gaur egun teknologiak aldatzen joan dira
eta klasean irakasteko metodologiak ere teknologien aldi berean
garatzen eta aldatzen joan dira. Arazo ekonomiko, sozial eta
politikoen ondorioz, balore hauek poliki-poliki aldatzen joan dira
eta gaur egungo eskoletan pentsaera liberalak eta komunitarioak
dituen artean eztabaida sortu da. Lan honen helburua, ez da sortzen
diren gaiei buruz erantzun zehatza eta espezifikoak ematea, baizik
eta, bai alde positiboak eta bai alde negatiboak lantzea.
Hezkuntzak
mundua bezala aldaketa ugari edukitzen ari da sozialki, ekonomikoki,
politikoki, teknologikoki…Heziketari garrantzi handia ematen diogu
eta azken aldian baloreak erakusteari ematen zaio lehentasuna,
sozietatearen ustez eskolak erakutzi beharko lituzke pertsonen
baloreak. Ikasleak
lanerako preparatu behar dira baina baita ere bizitzarako, hau da,
ezagutzak, habilidadeak,baloreak…
Irakasleak
nola jokatu behar duen ikasleen aurrean informazioa ematerakoan ere
gizarte honetan dagoen galderetako bat da. Irakasleak teknologia
era biltzen jakin behar du garai hauetan, aurrera pausu bat izan
delako hezkuntzan teknologiaren sarrera eta irakaskuntzan laguntza
handia delako.
Latinoamerikako leku askotan gertatzen den moduan, alfatetatzeko arazoak dauden aldetik, pobrezia dela eta askoren alfabetizatzeko madua egunkariaren bitartekoa da. Eskola denengana iritsi beharko lukeen instituzio izanda, "El diario de la escuela" izeneko programa baten bitartez informazioaren eskuragarritasuna eta egunerokotasuna bermatu eta errazten diete ikasle askori. Bertan, hezkuntza ez baita kalitatezkoa, bizitza sozialerako beharrezkoak diren ezagutzak transmititzen ez dituelako.
Programa honen helburu, irakurtzeaa bultzatzeaz gain, gatazkak elrazionatzea, irakirtzen dutenarekiko kritikotasuna izatea... dira, bizitzako dimentsio basikoak hasiera puntutzat hartu eta sakonagoetara iristea bultzatuz. Honetarako, eskolako praktikak zabaltzea eta aldatzea beharrezkoa izango da eta aportazio berriak egitea.
Errealitatetik, konpromezu sozialerako bidea: Gizartearen bestelako hezkuntzaren inguruko eskakizun espezifikoak agertzen dira. Sistema kulturalak, hezkuntzari eskatzen dio, nazioa behar dela eta honek trasmititzen dituen balore nazionalak bultzatzea eskatzen da ere.
Aspektu hau da interesatzen zaiguna, dauden perspektibak gainditu eta egunkariaren ideia enpatizatzea. Eginiko inkesta baten arabera, irakasleen ehuneko oso gutxi batek onartu baizuten, egunkarien bitartez gizartea osatu eta iritzi kritikorako bidea lor daitekeela.
Egunkaria, neutralitatea eta beligerantziaren prozedimentu errekurtso gisara: Irakasle askok zailtasunak ikusten dituzte egunkariarekin lan egiterako orduan agert daitezken araoen aurrean. Batetik ez baitakigu zer nolako informazio mota iritsiko den eta bestetik gai asko zailak izango diren aldetik, duda sor dezakete ea informazio iturri zehatza den eta ea nola egin gai horren irakaste-ikasle prozesua.
Eskolako testuek ez bezala beraz, egunkarietako testuek ematen duten informazioak berebiziko lotura du egunerokotasuneko gertakizunekin eta bertsio asko egoteak, interpretazioa propioak egitea ahalbidetzen du. Eskolako testuetan gatazka gabezia dagoen aldetik interpretazioak ikasten dira, bakoitzaren kritikotasuna eta interpretazioak alde batera geratzen direlarik.
Eta plan hau, bertan aspalditik bultzatzen ari da eta 400 baino jardunaldi egin ondoren, 1000 irakaslek baina gehiagok hartu dute parte.
EL DIARIO EN LA ESCUELA Y LA FORMACIÓN DE VALORES
(Ane de Miguel Rikondo)
Latinoamerikako leku askotan gertatzen den moduan, alfatetatzeko arazoak dauden aldetik, pobrezia dela eta askoren alfabetizatzeko madua egunkariaren bitartekoa da. Eskola denengana iritsi beharko lukeen instituzio izanda, "El diario de la escuela" izeneko programa baten bitartez informazioaren eskuragarritasuna eta egunerokotasuna bermatu eta errazten diete ikasle askori. Bertan, hezkuntza ez baita kalitatezkoa, bizitza sozialerako beharrezkoak diren ezagutzak transmititzen ez dituelako.
Programa honen helburu, irakurtzeaa bultzatzeaz gain, gatazkak elrazionatzea, irakirtzen dutenarekiko kritikotasuna izatea... dira, bizitzako dimentsio basikoak hasiera puntutzat hartu eta sakonagoetara iristea bultzatuz. Honetarako, eskolako praktikak zabaltzea eta aldatzea beharrezkoa izango da eta aportazio berriak egitea.
Errealitatetik, konpromezu sozialerako bidea: Gizartearen bestelako hezkuntzaren inguruko eskakizun espezifikoak agertzen dira. Sistema kulturalak, hezkuntzari eskatzen dio, nazioa behar dela eta honek trasmititzen dituen balore nazionalak bultzatzea eskatzen da ere.
Aspektu hau da interesatzen zaiguna, dauden perspektibak gainditu eta egunkariaren ideia enpatizatzea. Eginiko inkesta baten arabera, irakasleen ehuneko oso gutxi batek onartu baizuten, egunkarien bitartez gizartea osatu eta iritzi kritikorako bidea lor daitekeela.
Egunkaria, neutralitatea eta beligerantziaren prozedimentu errekurtso gisara: Irakasle askok zailtasunak ikusten dituzte egunkariarekin lan egiterako orduan agert daitezken araoen aurrean. Batetik ez baitakigu zer nolako informazio mota iritsiko den eta bestetik gai asko zailak izango diren aldetik, duda sor dezakete ea informazio iturri zehatza den eta ea nola egin gai horren irakaste-ikasle prozesua.
Eskolako testuek ez bezala beraz, egunkarietako testuek ematen duten informazioak berebiziko lotura du egunerokotasuneko gertakizunekin eta bertsio asko egoteak, interpretazioa propioak egitea ahalbidetzen du. Eskolako testuetan gatazka gabezia dagoen aldetik interpretazioak ikasten dira, bakoitzaren kritikotasuna eta interpretazioak alde batera geratzen direlarik.
Eta plan hau, bertan aspalditik bultzatzen ari da eta 400 baino jardunaldi egin ondoren, 1000 irakaslek baina gehiagok hartu dute parte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario