Testu hauetan, bakarkako hauskarketa burutu dugu bakoitzarentzat irakasle ona izateak zer suposatzen duen azalduz. Hiru ikuspuntu desberdinetatik ( 3 ikaslek) galdera berdina erantzun dugu. Honekin majisteritza amaitzerako, bakoitzak nolako irakasle izatera iritsi nahiko lukeen adierazten du; bakoitzaren irakasle ideala.
GORKA CAMIO RODRIGUEZ
Irakasle baten
helburua bere ikasleei kontzeptua edo kontzeptuak irakastea izango litzateke,
honetarako irasleak hainbat baliabide izango ditu.
Niretzat irakasle eredu edo perfektuak ezaugarri
hauetan oinarritu beharko da:
Lehenik eta
behin, irakasleak modu egokian irakatsi ahal izateko, irakatsi beharreko gaiari
buruzko ezagutza behar du. Hau ezinbestekoa da, ez dakiguna irakastea zaila
baita.Baina, irakasleak dakiena irakasteko ere ezinbesteko da honen
formakuntza, hau da, irakasten jakitea. Jakintsuena izan dezakezu, baina
dakizun hori azaltzeko gai ez bazara, irakastearena txarto aterako zaizu.
Irakasleak, ikasleari modu ulergarri edota “eroso” batean eman behar dizkio
azalpenak.
Irakasle
perfektuak, bere helburua lortzen lagunduko dioten irakaskuntza metodo
egokienak izan beharko ditu. Liburuak irakurri araziz, apunteak hartuz, ahoz
interneten oinarrituz, azterketak ezarriz... irakasleak hainbat metodo ditu
aukeratzeko, baina honetarako materiala beharko du. Beraz irakasle perfektuak,
bere metodoak garatu ahal izateko materiala beharko du.
Beste alde
batetik, irakaskuntza saioak motibagarriak izan beharko dira, ikasleen arreta
eta jakin mina piztea irakaskuntzaren beste helburuetako bat izan beharko luke.
Honela ikasleak gogotsu ekingo genioke ikasteari eta gaia barneratzeko
erraztasun handiagoa izango genuke. Klase giro ona lortzea ere ezinbestekoa
izango litzateke, honetarako, irakasleak gelako arazoak konpontzeko,
segurtasuna emateko, ikasleak orientatzeko… gai izan behar du.
Azkeneko gauza
hauek lortzeko irakasle bakoitzak bere ikaslea ahalik eta hobekien ezagutu
beharko luke: ikaslearen arazoak, kezkak, abileziak, ahuleziak... ezagutu
beharko lituzke. Kirol profesionalean
entrenatzaileak kirolariaren ia ezagutza osoa izaten du, honi ahalik eta
errendimendu gehien atera ahal izateko. Irakaskuntzan antzeko erlazio bat
edukitzea abantaila handia izango litzake; zenbait eta ikaslearekiko gertutasun
gehiago eduki orduan eta hobeto moldatuko dira. Kasu askotan gertatu ohi da, ikasle
batek irakasleak emandako azalpena ez duela ulertu, baina hau ulertu duen
lagunak, bere hitzekin azalpen berdina egin eta honi ulertu diola. Naiz eta
irakasleak duen formakuntza ez eduki, honek baino hobeto azaltzeko gai izan da.
Ondorioz niretzat
irakasle perfektua gure beharretara egokitzen dena izango litzateke, baina hau
gaur egungo ikasgeletan ezinezkoa da, irakaslea ia partikularra izan beharko
litzake. Eta ahalik eta hobeto hau gure familiar edota betiko laguna (hobekien
ezagutzen diguna) baldin bada, beti ere gaiaren ezagutza eta metodo egokienak
erabiltzeko beharrezko materiala eskura duela.
MADDALEN CARDENAS AÑORGA
Nire ustez irakasle ona izatea ez da
metodo zehatz bat jarraituz materia guztia urtez urte modu berdinean irakasten
duena izatea, izan ere, modu honetan irakaslea ez da ikasleekin inplikatzen;
denak berdinak dira irakaslearen begietan.
“La
educacion prohibida” filmean ikusi ditudan aspektu batzuekin ados nago,
adibidez, niretzat irakasle idealak ez ditu edukiak soilik kontuan hartu behar,
hau da, haurra bere osotasunean aztertu eta ezagutu behar du, honela
irakaskuntza pertsonalizatuagoa eman ahal izateko.
Honela,
ideiak galdu egiten diren bitartean, ideia berriak ikasteko tresnek biziraun
egiten dute, Adibidez, ni ez naiz oroitzen historian ikasi nituen data guztiez,
baina bai ordea hauek ikasteko erabili nituen tresnez (eskemak, …).
Honekin
lotuta, edukiek garrantzia dutenez,irakaskuntzaren helburu hauen barneratzea
bihurtu da, ondorioz azpihelburuak azterketak gainditzea delarik.
Nire
bizitzan zehar, irakaskuntza metodo jakin bat aplikatu gabe gauza ugari ikasi
ditut; ibili, hitz egin, sozializatu...Hauek eboluzioan zehar prozesu natural
bat jarraituz ikasi ditut. Adibidez, ibiltzen ikasteko lehenik hankak mugitzen
ikasi nuen, ondoren arrastaka ibiltzen eta azkenik bi hanken gainea ibiltzen.
Bi urte inguru iraun zuen prozesu honetan, ez nuen azterketarik izan, baina
hala ere, garapen motrizea epe normalean burutu zen.
Ondorioz,
ezin dut ekidin ea azterketak gabe modu natural batean, haurraren motibazioa
bilatuz eta indartuz, irakaskuntza
hobeagoa izango ote zen planteatzea.
Oinez
ikastearen kasuan, nire esperientzia pertsonalean, gurasoek motibatzen
ninduten.. Baina, honez gain, independizatzeko nahiak bultzatzen zidan, honela
barne eta kanpo motibazioa izanik. Niretzat bi motibazio hauen beharra
ezinezkoa da ikasketa bat haurrera eramaterako garaian; ikasten dena edozer
delarik ere. Ikasketetan, askotan kanpo motibazio handia dugu (gurasoak, …),
baina barne motibazioa itzaltzen bada ez dugu ahal dugun etekin guztia aterako,
Honez gain, praktikotasuna
aipatu behar dut, izan ere, ikasten ari
naizena ez badut praktikan jartzen, motibazioa handia bada ere epe laburrera
galtzeko arriskua izango dut. Adibidez, ingelesa urte askotan zehar ikasi dut;
kanpo zein barne motibazio bat izan dudalarik. Baina, 5 urtetan zehar ez dut
hitz bat ere egin, izan ere, ez dut ingelesez hitz egiteko beharrik izan
(lagunak, lana...), ondorioz ia mintzaira osoa galdu dut.
Nire
ikuspuntutik, ezin dut irakasle idealaren profil bat burutu, izan ere, ez zait
iruditzen irakasle mota ideal bakarra dagoenik, hau da, pertsona ezberdinak
garen bezala ikasle ezberdinak daude, ondorioz irakasle mota ezberdinak gustoko
izango dituzten pertsonak; irakasle ezberdinek motibatuko dituztenak.
Adiibidez, oso zaila da irakasle batek 40
pertsona ezberdin modu berdinean motibatzeko gai izatea, honek ez baitu
hauek zehazki ezagutzeko aukerarik (talde handiegia da horretarako).
Baina,
niretzat irakasle idealak informazioa igortzeko praktikotasunera jo behar du,
praktikan jartzen dena, nire kasuan behintzat, epe luzeko oroimenean geratzen
zait; praktikan jartzen ez den informazio asko epe laburrera ahazten zaiten
bezala. Adibidez, ezintasuna izeneko gai bat izan nuen duela bi urte. Gai
horretan ezintasun ezberdinak aztertu eta ikasi behar genituen. Baina,
irakasleak edukiak trasmititu beharrean, lehen egunean ezindu ezberdinen
egoeran jarri gintuen (itsua, paralitikoa...). Honela, ordu batez leku
ezberdinetara iristen saiatu ginen eta hauen mugak ezagutu genituen. Ondoren,
urtean zehar talde txikietan edukiak osatu behar izan genituen (bakoitzak gai
ezberdina), ondoren beste ikasleei trasmitituz (aurkezpen batez eta apunteak
igaroz). Tartean bideo batzuk ikusi genituen eta oraindik gogoan dut hauetako baten izena “papa, ¿me aconpañas a
hacer la maraton?”.
Irakasle hau ez zen ideala, baina adin
ezberdinetako (18-29 urte) 30 ikasleko taldea motibatzea lortu zuen. Honez
gain, taldeak gaiarekin enpatizatzea eta inplikatzea (informazioa lortu,
interesa piztu,...) lortu zuen. Azkenik, edukiak modu eramangarri batean
irakastea lortu zuen, ikasleak irakasle paperean jarriz ikasleek arreta gehiago
mantentzea lortuz eta irakasle paperean zeuden ikasleek beraien materia guztiz
barneratuz.
Beraz,
irakasle ideala ez bazen ere, niretzat alor horretan eta 3 hilabete horietan irakasle idealaren
perfila bete zuen, izan ere, taldea motibatzea eta inplikatzea lortu zuen.
(Garrantzitsua ez bada ere, talde osoak
nota onak atera zituen...baina, hau ez da irakaskuntzaren funtsa...edo bai?).
ANE DE MIGUEL RIKONDO
Betidanik
aipatu izan dute ikasleek zein izan den beren irakasle onena. Beti eduki izan
dute irakasle perfektu bat. Baina nork du perfil perfektu horretan bilakatzeko
formula magikoa?
Denon
gustuak berdinak ez direnez, bakoitzak perfil hau deskribatzerako orduan bere
ezaugarrietan eta gustuetan oinarrituz egingo du, berarekin nolabait
konpatiblea den irakaslea hautatuz.
Globalki
hitz eginez beraz, ezin daiteke irakasle bikain bat zer den esan, “ez dago
alborarik ihar gabekorik” esaera zaharrak ondo dioen bezala inor ezin
daitekeelako akatsgabea izan.
Esan
bezala, niretzat irakasle on bat izateko ezaugarri batzuk izan behar dira edo behintzat ezaugarri hauetara hurbildu
beharra dago.
Esaterako,
orain arteko hezkuntzan asko aurreratu den aldetik, atzerapen asko gertatu
direla ere egia da, ikasi eta irakasterako prozesuan bertan.
Prozesu
natural bat izan beharko litzatekeena, prozesu prefabrikatu bat bihurtu da.
Haurrei dena egina ematen zaie. Beraz, irakaslea gai izan behar da ikastearen
prozesua ahalik eta naturalen egiten eta prozesu honetan ikasleei
esperimentatzen uzten.
Era
honetara, beraien kabuz konturatuko direlako non dagoen akatsa eta beraiek sahiatuko dira akatsa zuzentzen
eta era zuzen batean aurrera egiten.
Bestalde,
irakaslea gai izan behar da taldearen arabera modu ezberdinetan irakasteko eta
talde bakoitzaren motibazio iturria billatzen. Nolabaiteko taldearen
inplikazioa lortu beaharra dago.
Honetarako,
ez dugu irakaslearen lanak bokazionala izan behar duela esango,hau kasu
gutxitan ematen baita, baina bai gustuz egiten den gauza bat izan beharko
lukeela.
Gainera,
liburuko maiteria emateaz gain, ikasleen alde emozionalari ere garrantzia eman
behar zaio. Eta liburuko edukiari garrantzi guztia eman ordez, haurra
ezagutzeko aukera aparta izanik, alde emazionala eta umearen prozesu osoari ere
begiratu beharko litzateke.
Betiko
ebaluaketek umeen arteko konpetentzia areagotzen baidute, askotan azterketen
notek, gazte bakoitzaren jakinduria maila guztiak ebaluatzera iritsi ezin
dutelarik.
Beste
hainbat ezaugarriren artean ere, esan beahara dago, irakasleak gai guztiak
naturatasun osoz lantzeko gaitasuna izan behar du. Gaur egungo gizartean
“tabu”diren gaiak, umeen adin tartearen arabera, egokia den moduan landuz.
Ezin
bukatuko litzake ezaugarri zerrenda bat egiten, behin pentsatzen jarrita
hainbat ezaugarri ezberdin buraratzen baizaikit.
Baina
azken ezaugarri bezala, gizartean elkarbizitzeko garantzitsuena den
“errespetua” erakutsi,ezarri eta MANTENTZEN jakin beharko luke.
Azken
hau larriz jartzen dut, zaharragoak diren einean eta kondidantza gehiago
lortzen duten einean, kaudrila eta gelakideen arteko bereizketa egitea gehiago
kostatzen delako. Eta ez dutelako jakiten non jarri behar duten muga.
Muga
honatan ikusiko da irakasle “onare” rola, berak ikusiko baitu non jarri muga.
Lehen
esan bezala beraz, izaki guztiok desberdinak garen aldetik, ikasle bakoitzaren
irakasle borobilaren profila ere desberdina da eta oraindik ez da asmatu denen
gustuak uniformatuz eta batuz sortutako perfil perfekturik. Eta irakaleek
beraiek ere gauzak ez dituzte ikuspuntu berdinetik ikuste, era honetara beren
burua osatzeko eta hezten jarraitzeko bide ezberdinak hartzen dituzte.
Bukatzeko
esan, irakasle on baten perfila nolakoa izango litzateekeen esatea oso gauza
subjetiboa dela.
No hay comentarios:
Publicar un comentario